НовиниСуспільство

Ще одне міністерство оборони і нападу Володимира Путіна

Vladimir Putin Russia

Російська пропагандистська війна проти Заходу триває, не зустрічаючи серйозного спротиву

Навряд чи можна назвати Європу зовсім обеззброєною перед Росією, але масштабів, конкретних проявів та наслідків гібридної війни, яку веде Кремль проти Заходу, тут не дуже усвідомлюють. Про це свідчить доповідь доктора Сюзанне Шпанн «Російські мас-медіа у Німеччині: Як російська інформаційна війна та дезінформація впливають на Німеччину», зроблена за підтримки Фонду Фрідріха Наумана.

Сюзанне Шпанн звертає увагу, що розгорнення великої інформаційної армії, яка налаштована доносити до широкої західної і, зокрема, німецької аудиторії офіційну позицію Кремля і підривати тутешні ціннісні та інституційні основи, прийшлось на період активної фази російсько-української війни. Саме у той час, коли проти Росії був застосований санкційний режим, вона відповіла заздалегідь підготованою зустрічною інформаційною атакою, яка з того часу не послаблюється, а лише наростає. Але чому б не наростати, якщо нема належної протидії?

Телеканал Russia Today, який згодом став просто RT, було запущено ще у 2005 році, але розквіт стався пізніше, і пов’язаний передусім із завданнями агресивної зовнішньої політики. У жовтні 2014 року у Британії розпочалося мовлення нового телеканалу RT UK, у грудні 2017 – RT France. У Німеччині закон забороняє видавати ліцензії телеканалам з державним фінансуванням, але RT International має британську реєстрацію, з Британії і йде мовлення на країни Євросоюзу, а RT Deutsch працює на німецькому медіаринку з листопада 2014 року як онлайн-портал.

RT не треба плутати з іншим пропагандистським рупором зі схожою назвою. Наприкінці 2013 року РИА Новости, найбільша інформаційна агенція країни, була об’єднана із телекомпанією іномовлення «Голос России», створивши міжнародну інформаційну агенцію «Россия Сегодня» задля «освітлення за кордоном державної політики Російської Федерації та російського суспільного життя. Згодом нова медіагрупа була включена до списку стратегічних підприємств РФ, що мають особливе значення для обороноздатності та безпеки держави. У листопаді 2014 року «Россия Сегодня» запустила проєкт Sputnik International.

Вже на кінець 2014 року RT мало 22 офіси у 19 країнах, а портал «России Сегодня» Sputniknews зараз виходить на 31 мові. З початку 2014 року виходять радіопрограми Sputniknews. Спочатку колишній «Голос России» перейменували у «Радио Sputnik», а з грудня 2014 року – SNA Radio, приховавши за абревіатурою назву Sputnik News Agency. Це призводить до того, що далеко не всі, хто має справу із радіостанцією за кордоном, усвідомлюють, що за нею стоять російські гроші і російські інтереси.

Ці потужні інформаційні ресурси не лише транслюють офіційну позицію Кремля, але й намагаються впливати на політичну ситуацію у країнах, на які йде трансляція. Так, зокрема, телеканал RT France був створений саме під президентські вибори у цій країні, і всіляко підтримував лідера Національного фронту Марін Ле Пен. Так само російські закордонні медіа надають переважну увагу при висвітленні політичного життя Німеччини ультраправій AfD та радикалам з Links, піддаючи постійній критиці канцлера Ангелу Меркель та урядової політики.

Окремий напрямок – робота з молоддю, стимулювання її опозиційних настроїв і викриття «непоборних» суспільно-економічних проблем Заходу. Для цього створено відеоагенцію Ruptly TV, дочірнє підприємство телекомпанії RT. У 2018 році Ruptly TV своєю чергою заснував фірми Redfish GmbH і Maffick Media GmbH, що працюють у соцмережах і розповсюджують, на перший погляд, деполітизовані сюжети через канали Redfish, In the Now, Waste-Ed і Soapbox на платформах Facebook, Instagram і YouTube. Приналежність цих каналів до Росії також всіляко приховується.

Окремий напрямок – «фабрика тролів» російського олігарха, наближеного до Путіна, Євгена Пригожина, «Агентство интернет-исследований». Участь цієї організації у втручанні в американську виборчу кампанію 2016 року була викрита і задокументована групою спецпрокурора Роберта Мюлера. Таким самим чином через атаки тролей та створення фейкових акаунтів Росія намагалась впливати і на вибори у Бундестаг у 2017 році, розганяючи теми біженців. У цей період зростання твітів німецькою мовою, написаних з російських IP-адрес, зросло у 35 разів.

Попри підривний вплив російських пропагандистських ресурсів на західну, зокрема європейську, аудиторію, вони не часто зустрічають спротив. Прикладів небагато: у березні 2016 року через критику була припинена робота шведського порталу Sputniknews, а у листопаді 2019 було закрито представництво цієї компанії в Естонії, оскільки естонські банки перестали проводити платежі через потрапляння генерального директора Дмитра Кисельова під санкції ЄС. Президент Франції Емануель Макрон назвав RT та Sputnik агентами впливу, але далі цього справа не пішла.

Росія, яка активно бореться з будь-якими ознаками опозиційності дома, де адміністративні штрафи та кримінальне переслідування за публікації у ЗМІ та пости у соцмережах стали буденністю, використовує вільний інформпростір Заходу для підриву демократичних та ліберальних цінностей, підбурювання політичних і соціальних конфліктів, зокрема на етнічному і расовому підґрунті. Головна редакторка телеканалу RT Маргаріта Симоньян назвала свій канал «міністерством оборони» Кремля, «зброєю, як будь-яка інша». Доповідь Сюзанне Шпанн, на жаль, доводить, що на Заході, у Європі і конкретно у Німеччині відсутнє повне усвідомлення небезпеки, що її створюють російські пропагандистські медіа. Уроки України, що після гібридного інформаційного втручання з російського боку отримала гарячу війну і зазнала територіальних втрат, все ще залишаються не вивченими.

Леонід Швець

Схожі публікації
НовиниСуспільство

Спільний візит міністрів закордонних справ Бельгії, Нідерландів та Люксембургу до України

НовиниСуспільство

Політична група Європейської народної партії в ПАРЄ засудила санкції РФ проти члена французької делегації Жака Мера

НовиниСуспільство

Українські підприємства вимагають у РФ компенсації на понад $4,5 млрд

ОригіналСуспільство

«Чорний список»: РФ вводить санкції проти ЄС