БезпекаКоментарі

В ОРДЛО випускають підробний «The Guardian»

Розвинута система дезінформації в ОРДЛО надала нам можливість продемонструвати на яскравому прикладі ще один кейс – маніпуляцію думкою суспільства на окупованих територіях за допомогою авторитетів. Вона полягає у підміні дійсно впливового джерела інформації – «The Guardian»  іншим, маловідомим, але схожим за назвою – «Off Guardian».

Фахівці інформаційного фронту на окупованих територіях часто використовують цей метод, щоб створити уяву про нібито «суб’єктність» та «міжнародну вагу» самопроголошених та невизнаних утворень. «Міжнародний центр протидії російській пропаганді» продовжує для «Promote Ukraine» викривати зразки дезінформації  на окупованих територіях.

«На початку травня на сайті «Суспільного руху «СД» з’явилась інформація з гучним заголовком: «Донецькфлікс –  так в «Гардіан» назвали статтю про зйомки художнього фільму в ДНР, які проходять в умовах реальних бойових дій та пандемії», – розповідає Валентина Бикова, медіаекспертка, аналітикиня Міжнародного центру протидії російській пропаганді. – У читача може з’явитись враження, нібито поважне британське видання насправді пише про «культурне життя» в ОРДЛО. А отже, визнає так звану «ДНР» та вважає за потрібне тримати своїх читачів у курсі тамтешніх подій, тим самим підтримуючи окупацію частини України. Звісно, жодного активного посилання на першоджерело у матеріалі з такою гучною назвою не надається. Але ми знайшли статтю, про яку йде мова, і це зовсім не те, що хочуть зобразити проросійські пропагандисти».

По-перше, назва видання – «Off Guardian», а його адреса: off-guardian.org на відміну від оригіналу, за який його намагаються видати –  «The Guardian» з сайтом theguardian.com. Такий трюк використовують недоброчесні виробники товарів, паразитуючі на відомих брендах. Наприклад, коли одяг та взуття сумнівного походження маркують назвою «Абібас» або «Dolse&Gaddana».

По-друге, онлайн-сервіс Мediabiasfactcheck визначає сайт «Off Guardian», як такий, що схильний до розповсюдження «теорій змови»,  псевдонаукових та конспірологічних версій.

«Джерела категорії «Змова-псевдонаука» можуть публікувати неперевірену інформацію, яка не завжди підтримується доказами. Ці джерела можуть бути невірогідними, тому для отримання інформації з цих джерел рекомендується перевіряти факти та робити подальше розслідування щодо кожної статті», – говориться у висновку фактчекерів.

По-третє, що не дивно, «Off Guardian» просуває наративи російської пропаганди. «OffGuardian повідомляє новини з проросійською упередженістю. Багато статей дуже критично ставляться до України. Наприклад, нібито Україна визнала, що втручалась у вибори у США 2016 року на стороні Клінтона. Ця новина не пропонує гіперпосилання, а лише переклади документів. OffGuardian також часто просуває теорії змови щодо ГМО, публікує підроблені фальшиві новини, а також пропаганду проти вакцинації. У статті українських фактчекерів «Stop Fake» вони описують «OffGuardian» як «російських тролів, вигнаних з Guardian, які знайшли собі будинок для своєї ненависті»… Загалом ми оцінюємо «OffGuardian» як вебсайт, який часто використовує теорії змови, помірно –  псевдонауку, а також просуває російську пропаганду», – резюмує Ван Зандт з «Мediabiasfactcheck».

Крім того, навіть такий сумнівний та відверто проросійський ресурс, як «OffGuardian» у заголовку називає ОРДЛО «невизнаною республікою».

Висновок: дезінформування або дезінформація – спосіб психологічного впливу. Він полягає в намірі надання об’єктові такої інформації, яка вводить його в оману стосовно справжнього стану справ, та створює викривлену реальність. Поширення перекручених, не повних або свідомо неправдивих відомостей для досягнення пропагандистської, військової (введення противника в оману), комерційної або іншої мети.

Що ми маємо у підсумку після дуже нескладної та нетривалої перевірки фактів впливового джерела інформації – «The Guardian»  та іншого маловідомого, але схожого за назвою – «Off Guardian»? Замість блискучої картинки, яку намагались створити пропагандисти РФ про «зростання суб’єктності так званої  «ДНР», про яку нібито пише поважне та авторитетне ЗМІ світового рівня, маємо статтю на відверто «жовтому» проросійському ресурсі. Який ще й визначено як джерело фейків та дезінформації. І, скоріше за все, фінансується ФСБ через «Росспівробітництво» або іншу компанію-прокладку.

У той час, як на фінансування державних ЗМІ у Росії не вистачає коштів – воно вже скоротилося до 20%. Це випливає з проекту федерального бюджету Росії на 2017-2019 роки. Зокрема, до 2019 року витрати ФГУП «ВДТРК» (канал «Россия 1» та інші) були скорочені на 9% – до 20,5 млрд рублів. Зауважимо, що до 2017 року витрати на пропагандистські державні ЗМІ у Росії невпинно зростали.

 

Наталя Толуб

 

 

Схожі публікації
БезпекаНовини

Президент України хоче вивести на новий рівень розмову про гарантії безпеки для України

КоментаріНовини

Євродепутати: Країни ЄС повинні припинити продаж паспортів

БезпекаНовини

Українські військові планують закупити американські винищувачі

БезпекаНовини

ЄC знову закликав Росію повернутися до складу Спільного центру контролю та координації на Донбасі