НовиниОригіналСуспільство

Атака на Німеччину з Німеччини

Propaganda_Putin

Російська пропаганда використовує свободу слова на Заході задля ідеологічної війни і просування кремлівського порядку денного

На П’ятому Міжнародному форумі електронних ЗМІ російською мовою, що відбувся у вересні 2019 року у Москві, Дінара Токтосунова, яка керувала тоді відеоагенцією Ruptly, поскаржилась колегам, що дуже часто у європейських країнах, таких, як Німеччина чи Франція, російських журналістів журналістами не вважають. Це дуже показово, оскільки навесні 2021 року, вже у якості керівника RT Deutsch, пані Токтосуновій довелося відповідати на звинувачення у тому, що цей інформаційний ресурс є частиною російської державної машини дезінформації та філіалом спецслужб.

Для таких тверджень вистачало причин, але безпосереднім приводом підняти тему стали одкровення німецького журналіста-розслідувача Даніеля Ланге, який співпрацював із RT Deutsch – німецьким сайтом та YouTube-каналом RT DE мережі телеканалу RT, що до 2009 року  йменувався більш відверто – Russia Today. У своїх інтерв’ю та книзі  «RT Deutsch зсередини», яка вийшла у березні, Ланге, зокрема, розповідає, як керівництво каналу змушувало його вести спостереження за клінікою «Шаріте», де знаходився на лікуванні Олексій Навальний після його отруєння «новачком», а також шукати місцезнаходження соратників російського опозиціонера в Берліні. Це більше походило на агентурну роботу, аніж на репортерське завдання. Окрім того, від Ланге постійно вимагали сюжетів, які б виставляли життя у ФРН у негативному світлі.

Про те, що Німеччина обрана Кремлем як перспективний напрямок пропагандистської роботи, свідчать плани до кінця року відкрити на базі YouTube-канала RT DE повноцінного ефірного телеканалу німецькою мовою. Задля цього будуються ефірні потужності із найсучаснішою апаратурою та йде набір працівників – до двохсот людей. Грошей не шкодують.

Сказати, що у Німеччині не розуміють, що відбувається, не можна. Ще наприкінці лютого в журналі Der Spiegel вийшла стаття «Так працюють путінські пропагандисти». У ній йшлося про роботу RT DE і зверталась увага, що постійними гостями цього ЗМІ виступають політики крайніх поглядів, конспірологи, представники маргінальних суспільних груп, які отримують майданчик для пропаганди власних поглядів. Федеральна служба захисту конституції Німеччини також усвідомлює, що відбувається, і один з чинів цього органу зазначив журналістам Der Spiegel, що RT DE, як і інші платформи, що фінансуються Росією Ruptly та Redfish, становлять небезпеку для демократії.

Одними з постійних учасників журналістських матеріалів та ефірів RT DE стали ковід-дисиденти або ковід-дезінформатори, це вже є прямою загрозою життю споживачів інформації, яку вони поширюють. Частину  контенту RT, щоправда, англійською мовою, було видалено з YouTube, оскільки в Google зафіксували «недотримання правил розповсюдження медичної інформації про коронавірус».  Нещодавно оперативна група із стратегічних комунікацій зовнішньополітичної служби ЄС зафіксувала активні зусилля Росії, що спрямовані, з одного боку, на просунення власної вакцини  “Спутник V”, з іншого – на поширення неправдивої інформації про інші вакцини. А Федеральна служба захисту конституції Німеччини звернула увагу на рух Querdenker («Ті, хто нестандартно мислить»), учасники якого заперечують авторитет держави у боротьбі з коронавірусом і схильні до насильницьких дій. Даніель Ланге згадує репортаж про цей рух на RT DE, у якому були порушені всі журналістські стандарти. За його словами, той репортаж був для Querdenker  чистою рекламою, а для глядачів сигналом, що канал RT Deutsch лояльний до таких поглядів.

Діяльність кремлівських пропагандистів не залишилась у Німеччині без відповіді. 6 лютого Commerzbank повідомив, що з 31 травня рахунки RT Deutsch та Ruptly будуть закриті. Але російська сторона активно захищається: представниця МЗС РФ Марія Захарова заявила про тиск на журналістів, а RT DE підготувала позив до німецьких ЗМІ, що звинуватили компанію у шпигунстві. Одночасно юристи RT DE намагались заблокувати продажи книги Даніеля Ланге через інтернет-магазин Amazon.

Між тим будівництво нових студій у Берліні та набір працівників тривають. Свободи слова у Росії вже давно немає, але на Заході російські пропагандисти з успіхом користуються місцевими  можливостями, щоби підривати їх ціннісні основи.

Леонід Швець

Схожі публікації
НовиниСуспільство

Правозахисники фіксують масовий виїзд жителів окупованих територій Донбасу на роботу в РФ

НовиниСуспільство

Уряд схвалив стратегічні напрями протидії відмиванню коштів

КоментаріОригіналСуспільство

#Незламні: масштабний український проєкт на підтримку бранців Кремля

НовиниСуспільство

МЗС України поки не буде оприлюднювати список учасників «Кримської платформи»